Hallonbladste

Jag har från början gått in i den här graviditeten med öppna armar och lite för öppen plånbok.

“Bättre med en sak för mycket än en sak för lite” har jag tydligen tyckt och tagit hem den ena måste ha-saken efter den andra, kanske utan att ha tänkt ett varv extra eller tillämpa källkritik mot upphovet till måste ha-åsikten.

Jag antar att jag går på en massa nybörjarmisstag som jag kommer skratta gott åt sen, för när allt kommer omkring så vet jag ju att människan kan föda och ta hand om sin avkomma utan så mycket mer än välfyllda bröst, värmande kläder och någon som tar hand om en när man gråter. Svårare än så ska det inte behöva vara, right?

En av de saker jag gått på nu är att jag måste  köpa hem och hälla i mig är hallonbladste.

Det är ett te som inte smakar hallon.

Det smakar blad.

Anledningen till att man dricker tre koppar bladte om dagen är att det ska vara bra för livmodern.

Och den stackarn behöver ju all hjälp den kan få dessa dagar.

Tydligen är hallonbladen fullproppade med oxytocin, alla preggos favorithormon.

Jag har förstått att oxytocinen skapar lugn och ro genom att utsöndras vid beröring, men det är verkligen inte bara ett gulligullihormon. Oh, no.

Oxytocin har också förmågan att skapa mayhem genom att vara startknappen till att förlossningen sätts igång.

Utöver detta ska det även hjälpa livmoderns arbete under och efter förlossningen, så att den orkar jobba hårdare och dessutom dra ihop sig snabbare när alla som bott där är ute. När slem sedan är avtorkat, strängar avklippta och har lustgasen släppt har den även en utdrivande effekt på mjölken när det är dags att börja amma. Oxytocin is the shit, med andra ord!

Måste nog springa och köpa det snarast ;)

 

Med bevisade effekter på oxytocinets verkan som dessa (och nej, de är inte bara gjorda på det där schampolaboratoriumet i Schweiz) – vågar man chansa genom att inte dricka bladsörjan?

Vågar jag avstå den lilla hjälp jag kan ge min ömma livmoder? Svaret är nej, så jag tänker nog dricka det och hoppas att det gör någon liten skillnad.

men, truth be told, hoppas lite att de till nästa graviditet  har kommit på att choklad innehåller precis lika mycket oxytocin som hallonblad. Då jäklar skulle min livmoder spotta ur sig nästa unge på en kvart och dra ihop sig till ett russin innan någon hann blinka.

 

;)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



















      © Maria Risto